نصب شیر اهرمی حمام

به دلیل خرابی شیرآلات یا تغییر دکوراسیون منزل ممکن است نیاز به نصب شیر اهرمی حمام پیدا کنید. همچنین بعضی مواقع ممکن است به خاطر در دسترس نبودن تکنسین و یا اینکه نخواهیم هزینه اضافی متقبل شویم، لازم باشد خودمان کار نصب یا تعمیر شیر حمام را انجام دهیم.

اگر لوازم مورد نیاز برای نصب در دسترس شما باشد و همه چیز خوب پیش برود، نصب شیرآلات کار سختی نیست. در این مقاله با توضیحات دقیق، نحوه نصب شیر اهرمی حمام توسط خریداران را به شما آموزش می دهیم تا خودتان بتوانید شیرآلات حمام را نصب کنید.

اگر به روش نصب سایر شیرآلات اهرمی نیاز دارید نیز می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

نصب شیر اهرمی حمام

بیشتر مردم  تصور می کنند که نصب تجهیزات ساختمانی و یا انجام کارهای فنی، دردسر ساز است و سعی می‌کنند آن را به افراد فنی بسپارند، اما در این آموزش به شما نشان می‌دهیم چگونه در پنج مرحله ساده و در کمتر از ۳۰ دقیقه، بتوانید شیر حمام خود را خودتان نصب کنید و دیگر انتظار فرد متخصص را نکشید.

امروزه در خانه‌های جدید معمولاً شیرآلات اهرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شیرآلات پیچی در خانه‌های قدیمی به کار گرفته می‌شد.

مقاومت بالا در برابر خرابی و مصرف کمتر آب از ویژگی های شیرآلات اهرمی است از این رو نصب شیر اهرمی رواج بیشتری دارد. با تعویض مغزی یا کارتریج شیر اهرمی می‌توانید مشکل چکه کردن آب را حل کنید. اما اگر قصد تعویض و نصب شیر اهرمی حمام را دارید این مقاله را تا انتها بخوانید.

منظور از شیرهای حمام، شیرهایی هستند که با دو پایه بر روی دیوار نصب می‌شوند. این شیرها معمولا در حمام و توالت استفاده می‌شوند. شیر و دوش حمام یکی از مهم‌ترین شیرآلات منزل می‌باشند و نقش مهمی در زیبایی داخل حمام دارد.

به دلیل تنوع شیرها احتمال دارد نحوه نصب تعداد کمی از آنها پیچیده باشد که نیاز به تکنسین متخصص دارد. ولی در کل نصب شیرها ساده بوده و شخص مبتدی هم می‌تواند با صرف وقت و رعایت ایمنی و داشتن ابزار دوش حمام را نصب کند.

وسایل و قطعات مورد نیازی که متناسب با شیر یا دوش مورد نظر ‌باشد را تهیه کنید. البته اکثر دوش‌ها در بسته‌هایی کامل با تمامی قطعات مورد نیاز عرضه می‌شود. چک کنید که تمامی موارد باشد در صورت نبود یکی از قطعات آنرا تهیه کنید سپس کار را شروع کنید.

برای نصب شیر حمام به ابزارهای زیر نیاز خواهید داشت:

  • آچار فرانسه
  • آچار قابل تنظیم
  • پیچ گوشتی دوسو و چهارسو
  • سطل
  • نوار تفلون
  • دو عدد بوشن 2/1
  • متر
  • تراز
  • حوله یا پارچه

شیرآلات دیواری بر روی دو اتصال به نام اتصال لنگی نصب می شود که از یک سمت دارای اندازه یک دوم و از سمت دیگر دارای اندازه سه چهارم هستند.

این اتصالات برای تنظیم محل نصب شیر، تراز بودن و تبدیل لوله‌های یک دوم به سه چهارم کارایی دارند. هرگاه خواهان نصب شیری بودید باید با کمی چرخواندن این اتصال به سمت سفت شدن محل بسته شدن مهره شیر را با لبه لنگی تنظیم نمایید.

معمولا به دلیل اینکه قصد تعویض شیرآلات اهرمی را دارید این لنگی‌ها در جای خود قرار دارند. مگر اینکه بسیار فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشند که پیشنهاد ما هم تعویض این لنگی‌ها و حتی مغزی یا بوشن درون دیوار است.

لنگی از سمت سایز 1/2 اینچ با نوار تفلون آب بندی می‌شود و از سمت شیر توسط یک واشر 2/5 به مهره 3/4 شیر وصل می‌گردد .

در واقع یک مهره 3/4 در شیرهای دیواری یا توکاسه دو پایه برای متصل کردن شیر به لنگی یا زانوی لوله آب در این شیرها تعبیه شده که با واشر 3/4 آب بندی می‌شوند.

شیر حمام دارای دارای دو آبریز و یک سوپاپ شیر برای شیفت دادن ریزش آب از بالا یا پایین می‌باشند .برای اینکه کار تمیزتر انجام شود وان یا کف حمام را با یک پارچه ضخیم بپوشانید. اگر قرار است دیوارها یا کاشی‌های حمام را حفاری کنید باید پارچه‌ای ضخیم روی وان بیندازید.

ابتدا داخل محل مورد نظر را تمیز و خشک کرده و بعد با پارچه مناسب بپوشانید تا از ریختن مواد یا خش افتادن و آسیب رسیدن به وان و کف حمام جلوگیری گردد.

 

مراحل نصب شیر اهرمی حمام

اگر قصد تعویض شیر حمام منزل را دارید، قبل از نصب باید ابتدا مهره شیر را با آچار فرانسه باز کنید و سپس در صورتی که لنگی و بوشن هم فرسوده بود با استفاده از لوله گیر و یا آچار فرانسه آنها را هم باز کنید.

در ساختمان‌های نوساز، این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از شروع نصب شیرآلات دستشویی درپوش لوله‌های آب را برای مدتی کوتاه باز کنید تا آب با فشار از لوله ها خارج شود.

این گونه همراه آب مصالح ساختمانی و یا سنگریزه‌هایی که در زمان نصب داخل لوله‌ها راه یافته‌اند، از مسیر آب خارج می‌شوند. در ادامه مراحل نصب شیر اهرمی حمام را گام به گام شرح می‌دهیم:

 

مرحله ۱:

برای نصب شیر اهرمی حمام در مرحله اول باید جریان اصلی آب (فلکه آب) را قطع کنید. سپس در پوش‌های لوله کشی آب سرد و گرم را باز کنید و برای لحظه‌ای جریان آب را برقرار کنید، این کار برای خالی کردن آب اضافه است.

این کار همچنین موجب تخلیه رسوبات احتمالی موجود در لوله‌کشی شده و علاوه بر از بین رفتن رسوبات، باعث می‌گردد تا شیرهای واحد شما دیرتر رسوب بگیرد و عمر بیشتری داشته باشد.

همیشه درون لوله‌های آب و به خصوص لوله‌های آب گرم مقداری رسوبات وجود دارد. برای رفع این رسوبات و اطمینان از باز بودن مسیر ورود آب به لوله‌ها، پس از آنکه درپوش لوله‌ها را باز کردید، برای چند لحظه آب ساختمان را وصل کنید.

البته توجه داشته باشید که نباید آب ساختمان را به صورت کامل و تا آخرین درجه باز کنید، بلکه فقط به مقداری که از خروج رسوبات احتمالی از لوله‌های آب گرم و آب سرد مطمئن شوید.

 

مرحله ۲:

دو عدد لنگی موجود در جعبه را خارج کنید. در سمت کوچک‌تر لنگی نوار تفلون ببندید. بعد از تفلون کردن لنگی‌ها آنها را در محل خروجی آب نصب می‌کنیم.

ضروری است که مقدار بیرون زدگی و تراز بودن لنگی‌ها را با متر و تراز آب بررسی کنید. اگر به هر دلیل لنگی‌ها تراز نباشند، شیر کج نمایان می‌شوند.

آن‌ها را با آچار فرانسه در مجراهای آب سرد و گرم به یک میزان محکم کنید. به طوری که در افق یکسان با فاصله مناسب برای بستن شیر نصب شود. برای کنترل فاصله مناسب لنگی‌ها، می توانید شیر را مقابل آن‌ها قرار دهید.

برای این کار با یک دست شیر را نگه دارید و یا از فردی بخواهید نگه دارد و با دست دیگر لنگی‌ها را خیلی کم کم سفت کنید تا دقیقا محل نصب مهره شیر و سرلنگی هم تراز باشد و هم به راحتی به مهره اتصال داده شود.

یادتان باشد در صورتی که بیش از حد این لنگی‌ها در جای خود محکم شوند می‌تواند باعث آسیب به محل اتصال با لوله شود.

 

مرحله ۳:

قبل از بستن مهره‌های شیرآلات اهرمی در نظر داشته باشید که این شیرآلات پولک‌هایی دارند که به منظور زیبایی بسته می‌شوند.

این پولک‌ها یا کاور به راحتی بر روی لنگی در جهت عقربه‌های ساعت بسته می‌شوند. یا ابتدا وارد لنگی می‌شوند و بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت و همانند موقعی که باز می‌شود در جای خود به صورت کشویی سفت می‌شوند. به خاطر داشته باشید که تنوع این کاور‌ها و نحوه بستن آنها زیاد است.

بنابراین دو عدد کاور موجود در جعبه را با دست روی لنگی‌ها ببندید. در صورتی‌ که کاور تلسکوپی باشد ابتدا به حالت جمع شده روی لنگی‌ها بسته می‌شود و پس از نصب شیر با چرخاندن قسمت تلسکوپی طول آن افزایش می‌یابد و روی مهره‌ها پوشش داده می‌شود.

 

مرحله ۴:

در ادامه نصب شیر اهرمی حمام، بعد از نصب لنگی‌ها و قرار دادن کاور روی لنگی، شیر را در دست گرفته و واشرهای سایز 2.5 را در داخل مهره‌ها قرار می‌دهیم و بعد مهره‌های روی شیر را روی لنگی که به دیوار نصب کردیم می‌بندیم.

آنها را ابتدا با دست و سپس با آچار فرانسه در حد متوسط محکم کنید، تا جایی که مهره‌ها سفت شود.

تذکر: به هیچ عنوان برای سفت کردن مهره‌های شیراهرمی نیازی به تفلون ندارید و این مهره‌ها خودشان دارای واشر آب‌بندی هستند.

 

مرحله ۵:

سپس شیر اصلی آب را برای بررسی نشتی احتمالی اتصالات و اطمینان از صحیح بودن عملیات نصب باز کنید.
اگر بعد از برقراری جریان آب از مهره‌ها نشتی داشتید، مهره‌ها را تا جایی محکم نمایید که نشتی قطع شود. سپس نوار تفلون بیشتری برای لنگی‌ها استفاده کنید و یا واشر را تعویض کنید.

تذکر: مهره‌ها به‌ قدری محکم بسته نشود که باعث پارگی واشرهای تخت شود.

ارتفاع نصب شیر حمام

دوش حمام باید در ارتفاعی قرار بگیرد که برای افراد بلند قد به اندازه کافی بالا باشد که سرشان با آن برخورد نداشته باشد و برای افراد کوتاه قامت هم آب به شکل مناسبی بر روی سرشان ریخته شود.

از این رو باید ارتفاع حداقل 90 سانت تا 1 متر را برای نصب شیر دوش در نظر گرفت تا با احتساب المک دوش حدود 180 سانتی متر تا 2 متر ارتفاع سر دوش تا زمین باشد.

وان یک شیر مخلوط دارد که باید حدود ارتفاع 70 سانتی نصب شود و اگر به دوش مجهز باشد باید 90 سانتی متر فاصله سر دوش تا شیر مخلوط در نظر گرفته شود.

نیمکت‌های حمام علاوه بر اینکه نشیمن گاهی برای استراحت هستند، کاربرد زیادی دارند. بنابراین ارتفاع آن‌ها باید کمی پایین‌تر از صندلی‌های معمولی باشد (حدود ۴۰ سانتی متر).

سر دوشی‌ها نه باید زیادی پایین نصب شوند که مجبور به خم شدن شوید و نه زیادی بالا که آب را به شما پرتاب کنند. ارتفاع ۲۰۰ سانتی متر معمول و مناسب می‌باشد، اما می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر نیز نصب گردد.

این ارتفاع برای زمانی است که شما در زیر دوش می‌ایستید و بنا به سلیقه یا کاربرد برای شما این ارتفاع متغیر است. همچنین با وجود نیمکت یا وان این ارتفاع ممکن است تغیر کند.

 

ارتفاع نصب لوازم حمام

بعد از ارتفاع دقیق نصب شیر در حمام نوبت به نحوه قرار دادن لوازم حمام است. برای لوازم حمام مثل شامپو و صابون و… از باکس حمام و شلف که روی دیوار نصب می‌شوند یا طاقچه‌ها استفاده می‌گردد.

باکس، شلف و طاقچه در فضای دوش هم محل مناسبی برای نگهداری لوازم حمام شما می‌باشد و هم دیوار حمام را زیباتر می‌کند. در حمام‌هایی که وان دارند، بهتر است این کار دقیقا بالای سطح وان تعبیه شود تا دسترسی به شامپو و لوازم دیگر برای کسی که در وان دراز کشیده راحت باشد.

اما در دوش‌های معمولی باید بالاتر قرار گیرند که شما مجبور نباشید برای برداشتن چیزی خم شوید (۱۲۰ سانتی متر). شیرآلات دوش خود را در ارتفاع ۱۰۵ تا ۱۲۰ سانتی متر در مرکز و شیر پر کننده‌ی وان را ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر بالای وان نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *